Egenföretagande

Varför vi sa upp oss för att starta eget

digital sustainability

Välkomna till vår blogg! Det här är vårt första inlägg och vi tänkte börja med att berätta varför vi startade Overstellar.

Vilka är då vi? Vi består i nuläget av två personer – Daniel och Anna-Karin. Våra roller och arbetsuppgifter är lite flytande, men förenklat kan man säga att Daniel är utvecklare och Anna-Karin är designer. Själva företaget sköter vi tillsammans.

För ett år sen jobbade vi inte alls med appar och spelutveckling. Förvisso var vi inte alltför långt ifrån – Daniel jobbade som frontend-utvecklare och Anna-Karin som industridesigner.

Även om vi redan då jobbade med teknik och design kände vi att det var något som fattades. Vi hade så mycket tankar och idéer som vi aldrig hade chansen att göra någonting av och vi hade inte tid att lära oss nya program, teknologier och arbetsmetoder när vi jobbade åtta timmar om dagen.

Vi kände inte heller att våra jobb var tillräckligt meningsfulla. Om vi skulle spendera hälften av vår vakna tid med att jobba så ville vi göra nånting som fyllde ett högre syfte – någonting som är till nytta för människor eller världen i stort.

Så till slut kände vi att det var dags – vi skulle säga upp oss från våra jobb, utnyttja våra respektive kunskaper om design och programmering och starta vårt eget företag.

Appar kändes som det rätta att fokusera på. Nästan alla människor går omkring med en enormt kraftfull dator (inklusive gps, kamera, mikrofon, gyrometer, accelerometer och kompass) i fickan och genom att designa bra appar kan bidra till att lösa många problem inom områden som hälsa, utbildning, effektivitet, kreativitet m.m. Dessutom kan man åstadkomma mycket med ganska lite resurser.

Samtidigt var det något som inte kändes rätt i den digitala världen. Överallt i tidningarna kunde man läsa om hur vi är beroende av mobiltelefoner, hur elever är för distraherade av sociala medier för att kunna fokusera på skolan, hur falska nyheter sprider sig alltmer och hur stora företag som Facebook och Google använder vår privata information för att kunna sälja reklam. Internet och mobiltelefoner är såna fantastiska uppfinningar, hur kunde det gå så här snett?

Det var då vi kände att vi ville fokusera på ansvarsfull design. Vi vill inte manipulera människor för att få dom att slösa bort sin tid och sina pengar. Vi vill inte heller vara ett företag som designar appar som gör människor sjuka bara för att vi inte har tänkt på konsekvenserna i förväg. Vi vill jobba med idéer som gör nytta, som fokuserar på människors behov och att lösa faktiska problem. Vi vill tänka på det som digital hållbarhet.

Precis som att det inte är hållbart att förorena vår natur och utarma naturresurser, så är det inte hållbart att utnyttja människors beteende och försöka sno så mycket av deras uppmärksamhet som möjligt. Å andra sidan kan man utnyttja samma metoder som idag mest används för att stora företag ska tjäna pengar till att hjälpa människor att göra bättre val i livet.

Hur kan man t.ex. använda sig av gamification i skolan för att göra elever mer engagerade? Eller hur kan man få den där joggingrundan att kännas lika lockande som att titta på Netflix?

Vi vill använda oss av användarcentrerad design, gamification, design thinking och agil utveckling för att ta fram lösningar som kan engagera människor i att göra saker man mår bra av.

Som företag måste man inte ha maximal vinst som sitt enda mål, faktum är att bra värderingar verkar vara allt viktigare, både för kunder och anställda. Vi vill ha ett tydligt fokus redan från början på att allt vi gör ska vara med användarens bästa i åtanke. Vi kommer ha som mål att aldrig sätta vinst framför välmående, varken vårt eget eller någon annans.