Projekt

Vi vann pris på Hack for Sweden!

Hack for Sweden

Helgen den 13-15 April gick årets Hack for Sweden av stapeln och vi var på plats som deltagare. Efter 48 timmars intensivt arbete tog vi till slut hem segern i kategorin “Best visualization / data analysis” för vårt koncept Biologg.

Hack for Sweden är en tävling som för femte året i rad arrangeras med stöd av regeringen. Utmaningen var att hitta sätt att lösa svenska samhällsutmaningar med hjälp av myndigheters öppna data. Omkring 200 deltagare indelade i ca 50 lag var med.

Biologg screenshot

Vårt vinnande koncept Biologg är en mobilapp där vi med hjälp av öppna data från SLU vill uppmuntra människor att spendera mer tid i naturen. I appen samlar man poäng genom att logga observationer av riktiga djur och växter. Observationerna rapporteras sedan in till Artportalen – en databas där observationer av arter används av forskare för att bl.a. kartlägga rödlistade arter.

I appen kan man se alla inrapporterade observationer på en karta, och med hjälp av information från ArtDatabanken kan man läsa fakta om olika djur och växter. Syftet med appen är att utbilda och uppmuntra människor till att vara ute mer i naturen genom att använda den öppna data som finns tillgängligt från SLU, och samtidigt bidra till att mer data samlas in för forskning.

Redan nu kan privatpersoner bidra med sina observationer av arter i naturen med hjälp av Artportalen, men man kan bara rapportera via webben. Genom att göra en mobilapp blir det enklare att rapportera sina fynd då man med hjälp av telefonens GPS kan logga platsen automatiskt istället för att som nu skriva in koordinaterna manuellt.

I appen har vi använt oss av gamification på olika sätt. Användaren samlar poäng för varje observation, men mängden poäng regleras av faktorer som hur ovanligt fyndet är, om det är första gången man loggar den arten m.m. I spelet ska det också finnas olika “utmaningar”.

Dessa utmaningar kan vara kopplade till aktuella händelser i naturen, vara baserade på olika fakta om naturen (t.ex. vad man ska mata fåglar med), eller vara en direkt uppmaning från forskare att logga fynd av en specifik art. På så sätt är poängsystemet inte bara ett sätt att göra spelet mer engagerande, utan kan även vara ett verktyg för att styra innehållet i rapporterna på ett sätt som är till nytta för forskningen.

Biologg var ett av fem bidrag som vann pris i årets Hack for Sweden. Juryns motivering löd:

By using existing needs and data from government agencies, adding engaging interfaces with gamification, taking it to the next level. Collecting information literally from the grassroots and aggregating to scientists and decision makers. With an innovative mindset and digital competence but also a strong focus on the relevant technologies – the nature itself is in 3D after all.

Samtliga vinnande bidrag kommer att belönas med 40 000 kronor, förutsatt att man planerar att utveckla idén vidare. Vår intention är att fortsätta utveckla Biologg, och kommer förhoppningsvis kunna släppa en fungerande version inom en snar framtid. Vi har satt upp en sida där man kommer kunna följa utvecklingen på www.biologg.se

2 kommentarer på “Vi vann pris på Hack for Sweden!”

Kommentarer är stängda.